Avbrottsersättning

När har jag rätt till ersättning i samband med elavbrott?
Om du har ett elavbrott som varar i minst 12 timmar (på en fas eller flera) har du rätt till avbrottsersättning från ditt elnätsföretag. Men det finns undantag i ellagen som till exempel planerad frånkoppling.

Vad räknas som ett elavbrott?
Ett avbrott anses ha upphört om elen fungerat oavbrutet i minst 2 timmar i sträck. Detta gäller däremot inte under den första 12-timmarsperioden då elen ska ha varit borta i minst 12 timmar i följd för att ersättningen överhuvudtaget ska betalas ut.

Hur mycket är avbrottsersättningen?
För avbrott som varar i minst 12 timmar och som längst 24 timmar är ersättningen 12,5 procent av kundens beräknade årliga elnätskostnad, men minst 2 procent av prisbasbeloppet vilket motsvarar 1 200 kronor för 2024 (2 procent av prisbasbeloppen för 2024 blir 1 146 kr, men enligt ellagen ska beloppet avrundas till närmast högre hundratal kronor).

Ersättningen ökar sedan med 25 procent av din beräknade årliga elnätskostnad, men minst med 2 procent av prisbasbeloppet, för varje påbörjad 24-timmarsperiod som avbrottet pågått. Ersättningen kan som mest bli 300 procent av din beräknade årliga elnätskostnad.

Ersättningen får jämkas efter vad som är skäligt, om arbetet med att få i gång överföringen av el har behövt försenas för att inte utsätta arbetstagarna för betydande risker.

Vart vänder jag mig om jag inte får någon avbrottsersättning?
Du kontaktar elnätsföretaget om du inte får någon avbrottsersättning. För att få ersättning måste du göra anspråk inom 2 år.

Om du behöver hjälp med avbrottsersättning eller andra ersättningskrav till följd av avbrottet kan du vända dig till Konsumenternas energimarknadsbyrå.

Har jag rätt till skadestånd på grund av elavbrott?
Du kan ha rätt till skadestånd från elnätsföretaget om du har drabbats av skador på grund av elavbrott. Detta gäller oavsett avbrottets längd. Ditt försäkringsbolag kan också ersätta vissa skador som orsakats på grund av elavbrott, via hem- eller villaförsäkring.

Om du behöver hjälp med avbrottsersättning eller andra ersättningskrav till följd av avbrottet kan du vända dig till Konsumenternas energimarknadsbyrå. eller till en kommunal konsumentvägledare.

Läs mer om avbrottsersättning här: https://ei.se/konsument/el/elavbrott

Hedemora Elnät AB
Box 33
776 21 Hedemora

Tel 0225-34900
kontakt@hedemoraenergi.se
www.hedemoraenergi.se

Om du önskar ytterligare information om rätten till avbrottsersättning är du välkommen att kontakta oss per telefon, e-post eller brev.

BACK