Hämtning av avfall
Vi hämtar ditt avfall! Ta reda på när och hur du kan optimera din avfallshantering.
Vi erbjuder schemalagd hämtning av avfall för att göra det så enkelt som möjligt för dig som privatperson att bli av med ditt hushållsavfall. Här hittar du information om hämtningsscheman och hur du kan hantera missade hämtningar. Här finns även informationom tömning av enskilda avlopp – Slamtömning.
Genom att använda våra tjänster bidrar du till en bättre och renare miljö.
Hämtning av hushållsavfall utförs av Hedemora Energis underleverantör Maserfrakt, genom Fagerströmbolagen. Är det något problem med hämtningen kontaktar du Hedemora Energis kundtjänst på 0225-349 00 eller kontakt@hedemoraenergi.se
2025
Huvudschema 205 – hämtning av sorterat hushållsavfall
Schema 2025 – hämtning av sorterat restavfall var 3e månad
Flerbostadshus kan ha andra hämtningsdagar beroende på vilka tömnings-intervaller fastighetsägaren har valt.
Fråga din fastighetsägare eller kontakta kundtjänst på:
Telefon 0225-349 00 E-post: kontakt@hedemoraenergi.se
Matavfallet i de bruna tunnorna transporteras till Fågelmyra Avfallsanläggning i Borlänge för att bli slurry, som används för biogastillverkning.
För att slurrytillverkningen ska fungera optimalt, se till att endast matavfall hamnar i matavfallspåsen. Använd enbart den bruna pappåsen från Hedemora Energi, även för verksamheter. Här är några tips för att undvika lukt och läckage:
- Använd den ventilerade hållaren.
- Låt vått avfall rinna av innan du lägger det i påsen.
- Lägg lite papper på botten av påsen för att hålla avfallet torrare.
- Förslut påsen noga innan du lägger den i den bruna tunnan.
- Håll tunnan ren.
Hämta matavfallspåsar:
Bor du i villa hämtar du matavfallspåsar här:
- ÅVC Hamre
- Hedemora Energi, Ivarshyttevägen 2
- Röda Korset i Hedemora
- Kommunhuset Receptionen, Hökargatan 6
- ICA Långshyttan
- Brukskrogen Restaurang och Pizzeria
- Kiosken i Stjärnsund
- Husby lanthandel
- Affären i Garpenberg
Bor du i lägenhet hämtar du matavfallspåsar hos fastighetsägaren eller fastighetsskötaren.
Vill du kompostera hemma?
Då krävs dispens hos Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen i Hedemora kommun. Ansökan görs på kommunens hemsida. Kompostering – Hedemora kommun
Inom ett par år blir det enklare att lämna sorterat förpackningsavfall så som plast- och pappersförpackningar. Senast i slutet av 2026 ska fastighetsnära insamling vara införd i hela Hedemora. Regeringen har beslutat om nya regler för att underlätta för hushåll att sortera sitt förpackningsavfall.
Vad innebär fastighetsnära insamling (FNI)?
- Du lämnar förpackningar för återvinning i direkt anslutning till ditt hem.
- Bättre service och enklare att göra rätt när vi hämtar förpackningarna där du bor.
- Förpackningarna hämtas av Hedemora Energi eller en anlitad transportör för vidare återvinning.
- Ökad återvinning av förpackningar hjälper oss att nå våra återvinningsmål.
- Återvinning bidrar till den gröna omställningen genom att minska behovet av nya råvaror och koldioxidutsläpp.
Restavfall och matavfall lämnas som vanligt i svart och brunt kärl. Dessutom kommer varje hushåll att få ettkärl för plastförpackningar och ett för pappersförpackningar. Restavfall, plast och papper planeras att tömmas var 6 vecka enligt ett löpande schema. Matavfall kommer fortsättningsvis att hämtas varannan vecka.
Så påverkas flerbostadshus Om du bor i flerbostadshus eller bostadsrättsförening innebär förändringen att du kan återvinna dina förpackningar nära ditt hem. Förändringen införs successivt med start 2025. Kontakta din hyresvärd eller bostadsrättsförening för mer information.
Vi kommer att ha kontakt med hyresvärdar och bostadsrättsföreningar inför förändringen.
För att sophämtning ska fungera så bra som möjligt, och kunna genomföras effektivt, finns följande regler för hur våra sopkärl ska placeras och hanteras. Råden säkerställer en konstandseffektiv och hållbar hantering i hela kommunen.
Grundläggande regler
Avfallskärl ska på tömningsdagen vara utställda mellan klockan 6 och 22. I vissa fall kan det uppstå förseningar i verksamheten och finns det möjlighet bör kärlet lämnas kvar på hämtplatsen till nästa dag alternativt dras det ut igen nästkommande vardag klockan 6.
För att hämtning ska kunna utföras ska kärlen placeras enligt följande;
- Placera kärlet med hjulen in mot fastigheten.
- Kärlet ska vara max 1,6 meter från körbanan.
- Minst 0,5 meter fritt utrymme mellan behållarna.
- Fritt utrymme bakom kärlet och 4,5 meter ovanför.
- Kärlet ska vara i gatunivå.
- Vintertid ska hämtplatsen vara snöröjd.
Kärlen får inte vara blockerade av fordon etc. Säckar stående bredvid kärlet kommer inte att hämtas. Finns mer avfall än vad kärlet har kapacitet för måste extra tömning beställas genom Hedemora Energis kundtjänst. Kunden ansvarar för att varken kärlet eller avfallet är fastfruset samt att avfallskärlet inte fylls så att det blir överfullt eller så tilltryckt att det inte töms då kärlet vänds upp och ner. Avfallet ska vara väl emballerat och locket ska gå att stänga helt. Avfallet måste dessutom vara sorterat enligt gällande regler.
Är kärlen inte placerade enligt ovan kan de inte tömmas och kunden måste då själv bekosta en extra tömning om detta ska utföras innan nästa ordinarie tömning.
I områden där fordonstrafik inte är tillåten eller inte kan ske på grund av utrymmesbrist eller där vägen inte uppfyller kraven, placeras avfallsbehållare på annan godkänd plats i överenskommelse med Hedemora Energi.
Har du en brunn för slam på din fastighet? Hedemora Energi har i uppgift att tömma enskilda avlopp i Hedemora kommun. För att en slambrunn ska fungera optimalt behöver den tömmas regelbundet. Våra kunder har en form av prenumeration som innebär att brunnen töms minst en gång per år med automatik.
Kontakta gärna vår kundtjänst för att diskutera din brunn och ett upplägg som fungerar bäst för din fastighet. Är det till exempel en sluten tank, kan behovet av tömning vara mycket större om du nyttjar din fastighet ofta.
Beställ extra tömning
Ibland kan en brunn behöva tömmas tidigare än planerat. Då går det bra att kontakta oss på telefon 0225 – 349 00 för att beställa en tömning. En tömning som beställs före onsdag kl 12 hanteras vanligtvis samma vecka. Variationer beroende på röda dagar förekommer.
Extra tömning och spolning utanför kontorstid kan beställas hos Maserfrakts jourbil: Telefon: 010-264 54 56 OBS! Jouravgift kan tillkomma.
För priser se avgifter avfall.
Vi utför också tömning av din BDT (bad/dusch/tvätt) tank i samband med annan tank- eller brunnstömning på fastigheten. Vid behov kan spolbil beställas – under kontorstid – genom Fagerströms miljö: 010-264 54 56
När kommer slambilen?
Just nu samlar vi in mobilnummer till er som har slambrunn. Målet är att inom kort kunna erbjuda en funktion som gör att sms skickas ut till varje fastighetsägare några dagar innan slambilen kommer. Syftet är att förvarna, och också ge fastighetsägare möjlighet att säkerställa att slambilen kommer fram till brunnen på ett bra och smidigt sätt. Anmäl gärna ditt telefonnummer på våra Mina sidor. Där loggar du enkelt in med hjälp av bankID.
Bra att tänka på!
En bra grundregel är att hålla rent kring brunnen, ta bort växtlighet och säkerställa att brunnen är lätt att hitta. Ibland kan det vara bra att märka ut brunnen med någon form av markering så som en flagga.
En brunn som är placerad långt från den plats där slambilen kan parkera, då slangdragningen blir över 20 meter, kan faktureras extra.
Hur mycket väger ditt brunnslock? Tunga brunnslock som väger över 15 kilo kommer från och med 2025 faktureras extra. Se gärna över om du kan byta ditt lock. Marknaden erbjuder lätta lock som har låsfunktioner för trygg hantering.
Se till att brunnen är tillgänglig och att inget blockerar vägen fram till brunnen. Hedemora kommun är stort och våra slambilar åker långt . Det är viktigt att vi inte behöver åka hem med tomma lastbilar.
Här ser du våra priser och extrakostnader för slamhantering.
Överväger du att installera slambrunn? Kontakta vår kundtjänst för att få veta mer om de krav vi ställer.