Fortsätt till huvudinnehållet
Kontakt
Barn som dricker vatten

Intensivt arbete för byte av vattenmätare

Just nu arbetar vi extra mycket med att byta vattenmätare i hela vårt område. Den nya sortens vattenmätare är digital och innebär att vi får direktkontakt med kundens mätare och kan följa vattenförbrukningen direkt.

– Det finns flera fördelar med den digitala mätaren, säger Kristina Backlund, marknadschef på Hedemora Energi. Framför allt ger den oss direktkontakt med kundens anläggning och vi kan upptäcka en vattenläcka och informera kunden direkt.

Systemet som tar emot informationen från vattenmätarna som reagerar utifrån flera olika mönster. En plötslig ökning i förbrukningen eller ett stadigt, aldrig sinande flöde, är två perspektiv som ger Hedemora Energi en varning som vi sedan delger kunden.

De gamla vattenmätarna kräver att kunden läser av vattenmätaren regelbundet och rapporterar in mätarställningen till Hedemora Energi. Det momentet kan i och med den digitala mätaren upphöra.

Kontakt för byte

De fastigheter som är aktuella för en digital vattenmätare kommer att kontaktas av Hedemora Energi, först och främst via telefon och i senare steg via brev eller sms. Kom ihåg att Hedemora Energi aldrig begär information om kontouppgifter eller liknande. Vi kontaktar er i det här fallet för att boka en tid för byte av vattenmätare.

Krav vid ny mätare

Den digitala vattenmätaren kräver en fast förankrad vattenmätarkonsol med avstängningsventiler före och efter mätaren. Läs mer om vattenmätare på sidan Fördjupad information om vatten och avlopp.

Blev du hjälpt av informationen på sidan?
Dela sidan
Publicerad: 2025-01-21