Konsumenträtt elnät
Som kund hos Hedemora Energi har du rättigheter som skyddas av allmänna avtalsvillkor och lagar. Dessa finns till för att säkerställa att du som konsument blir rättvist behandlad och får det stöd du behöver om något inte fungerar som det ska.
För dig som elkund
Vi vill göra det enkelt för dig att förstå dina rättigheter. Därför har vi samlat information om konsumentens rättigheter enligt 11 kap. ellagen . Du kan också läsa mer om hur din elkostnad fördelas i Regleringsmodellen för elnätsavgifter.
Oberoende rådgivning
Om du har frågor eller behöver vägledning kan du vända dig till:
- Kommunens energirådgivare – Få hjälp med energieffektiviseringsåtgärder och jämförelseprofiler.
- Konsumenternas Energimarknadsbyrå – En självständig samt kostnadsfri rådgivningstjänst som erbjuder stöd i energifrågor.
- Kommunala konsumentvägledare – Ger opartisk rådgivning före eller efter ett köp.
Prövning av ärenden
Vid tvister eller frågor som kräver ytterligare granskning kan följande myndigheter hjälpa dig vidare:
- Energimarknadsinspektionen (Ei): Tillsynsmyndighet som övervakar att elmarknaden fungerar samt är ansvariga för elpriskollen.se.
- Allmänna Reklamationsnämnden (ARN): Prövar konsumenttvister kostnadsfritt och opartiskt.
- Datainspektionen: Skyddar din personliga integritet samt övervakar hanteringen av personuppgifter.
- Marknadsdomstolen: Handlägger frågor om marknadsföring samt kan pröva ärenden vid behov. Vid andra typer av tvister kan du vända dig till en allmän domstol.
Allmänna avtalsvillkor
De allmänna avtalsvillkoren reglerar anslutning samt överföring av el och kompletterar dina individuella avtal. Du kan läsa mer om gällande villkor här genom att ladda ner pdf: